Från Mega-"What?" till El-Maestro
Precis som på livet så finns det två sätt att se på mitt nya jobb. Förlorarens och vinnarens. Man kan tänka "säljer jag ingenting så tjänar jag inte en cent" men också "jag kan tjäna hur mycket som helst". I de flesta jobb jag haft har jag, oavsett hur många varor per minut jag lyckats slå in, hur många kunder jag lyckats förse med kläder eller hur mycket jag serverat, tjänat lika mycket som de som gjort ett sämre jobb. Nu är det min egen skicklighet och inget annat som avgör min lön och det är något jag trivs med. Som bilden nedan förklarar - man får vad man förtjänar.
Det tog en vecka innan jag lärt mig öppningsreplikerna. Det tog ytterligare en för att lära mig att föra konversationen vidare till den andra fasen. Den tredje veckan fullbordade jag min personliga utveckling med att finslipa "the closing" - avslutningsfasen och det var också denna tredje vecka - på Road Trip i byn Hamilton - som jag kom med i tusendollarsklubben och fick mitt ansikte att pryda företagets hedersvägg på kontoret i Melbourne.
Redan efter att ha gjort 23 försäljningar min första vecka förstod jag att jag var på rätt spår. Workshopledarna hänvisade nytillkomna till mig för inspiration och kunskap. Jag klättrade på bara två veckor upp till en hedersam trettondeplats för alla försäljare under oktober månad och fick ta med de nya ut för att bli observerad in action.
Men jag var långt ifrån klar. Det fanns frågor jag inte hört innan och många gånger tog jag ett "nej" och gick därifrån. Det skulle ta veckor innan jag kände till alla svar och malde på trots att kundernas reaktioner till en början alltid är negativa.
Det finns vissa ord jag har lärt mig att aldrig nämna, vilket skapat en liten parlör.
Säg inte Utan
"En annan kund..." "En annan som jag hjälpte..."
Kontrakt Överenskommelse
Signatur Autograf
Sälja... Hjälpa med...
Byta Reglera
Folk är dödströtta på dörr-till-dörr-försäljare och jag förstod snabbt att det gäller att visa kunderna att jag är på deras sida mot försäljarna. Även om de bytt elbolag tio gånger (det finns tretton konkurrenter) det senaste året så förklarar jag att "de" kört med kunden och att jag är där så att de inte behöver byta fler gånger. Är man med ett utlandsägt elbolag så berättar jag att det är extra dyrt eftersom pengarna går "over seas" och är man med det andra 100 % australiensiskt ägda bolaget på marknaden så blir förklaringen följaktligen att de betalar för mycket för att pengarna ska stanna i landet.
För att pengarna ska stanna i landet och priserna ska sjunka kommer jag in i bilden.
Country Energy är ett elräkningsbolag och har inget med den fysiska elen att göra eftersom man i Australien har separerat elleverantörerna från elräkningsbolagen. När folk frågar om de behöver byta elbolag svarar jag följaktligen "du behöver inte byta din elleverantör", vilket indirekt betyder "du behöver byta ditt elräkningsbolag". Folk nöjer sig dock med ett "du behöver inte byta..." och jag kan fortsätta min predikan.
Det handlar om att lära sig förutse var ett "nej" kan förvandlas till ett "ja" och inte ödsla för mycket tid på de "nej" som kommer att vara konstanta vad du än säger.jag skulle köpa el av dig direkt! ;)